1. – 2. Seznámení účastníků. Ukázky nerespektující a respektující komunikace. K čemu vede posuzování a obviňování. „Abeceda“ základních komunikačních dovedností pro běžné i náročné situace každodenního života a jejich nácvik. Mocenský a respektující model výchovy a vztahů mezi lidmi, jejich dopady na plnění úkolů, sebeúctu a vzájemné vztahy. Rizika poslušnosti a závislosti na autoritě. Proč máme emoce. Jak vyjadřovat vlastní emoce a potřeby neobviňujícím způsobem.
3. Jak reagovat, když jsou v emocích druzí lidé. Co je a co není empatie – ukázky a cvičení. Co přináší empatie do života. Emoční inteligence.
4. Odměny ve výchově a jaký je jejich dopad. Jak motivovat bez uplácení. Vnitřní a vnější motivace k učení a k práci. Podmínky pro rozvoj vnitřní motivace.
5. Pochvaly jako další nástroj „laskavé manipulace“. Rozdíl mezi pochvalou a oceněním, cvičení v oceňování. Rozdíl mezi hodnocením a zpětnou vazbou. K čemu vedou soutěže u dětí. Sebeúcta jako „imunitní štít“ naší osobnosti.
6. V čem jsou tresty škodlivé. Rozdíl mezi trestem a přirozeným nebo logickým důsledkem nesprávného jednání. Cvičení.
Bohutín 103, 789 62 Olšany